ΨΗΦΙΣΜΑ ΓΙΑ ΤΑ ΜΑΘΗΤΙΚΑ ΣΥΜΒΟΥΛΙΑ ΤΩΝ ΕΠΑΛ ΟΛΗΣ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ

Μέσα στην πανδημία και όταν οι μαθητές στα ΕΠΑΛ:

  • Έχουμε τεράστιες δυσκολίες να συνεχίσουμε την ειδικότητά μας μέσω τηλεκπαίδευσης, χάνονται δεκάδες ώρες δεύτερη συνεχόμενη χρονιά.

  • Εκατοντάδες από εμάς ακόμα περιμένουμε επίδομα για τη χαμένη μαθητεία

  • Αντιμετωπίζουμε και όλα τα άλλα γνωστά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι μαθητές και οι οικογένειές τους σε όλη τη χώρα (πρόσβαση στην τηλεκπαίδευση, οικονομικές δυσκολίες, ανεργία, κόψιμο μισθών, μη προστασία από την πανδημία) και πολλά από αυτά και πιο έντονα λόγω του γεγονότος ότι πολλοί από εμάς δουλεύουμε παράλληλα με το σχολείο

Η κυβέρνηση έχει αποφασίσει να μας διαλύσει! Για αυτό και:

  • Πέρασε την Τράπεζα Θεμάτων για την Α’ Λυκείου των ΕΠΑΛ, δηλαδή φέτος θα δώσουμε πιο δύσκολες εξετάσεις σε μια χρονιά που ανοιγοκλείνουν τα σχολεία και δεν διδασκόμαστε ολοκληρωμένα την ύλη

  • Στον προϋπολογισμό για το 2020 δε προβλέπεται κάποια αύξηση για τα ΕΠΑΛ, γενικά για την Βθμια Εκπαίδευση… ακόμα μια χρονιά, δηλαδή, ΔΕ ΘΑ ΔΩΣΟΥΝ ΛΕΦΤΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ!

Και σαν να μην έφταναν αυτά…

Φέρνει παραμονές Χριστουγέννων Νομοσχέδιο που αλλάζει επί της ουσίας όλη την Επαγγελματική Εκπαίδευση (ΕΠΑΛ, ΕΠΑΣ ΟΑΕΔ, ΙΕΚ)! Συγκεκριμένα, αυτό το Νομοσχέδιο πέρα όλων των άλλων θα υποβαθμίσει κατά πολύ τα σχολεία μας τα επόμενα χρόνια. Δεν αναβαθμίζει τα ΕΠΑΛ για να μας παρέχουν γνώσεις ανάλογα με τις εξελίξεις της επιστήμης και της τεχνολογίας και την πρόσβαση στην εργασία. Να βγαίνουμε από τα ΕΠΑΛ ικανοί με όση γνώση χρειάζεται για να ανταπεξέλθουμε σε απαιτητικά επαγγέλματα που διαρκώς εκσυγχρονίζονται και αυτά. Αντίθετα, προσπαθεί να μας κάνει εργαζόμενους με λιγότερες γνώσεις, λιγότερα εργασιακά δικαιώματα και μάλιστα από πιο μικρή ηλικία που συνεχώς θα πρέπει να τρέχουμε για να τα βγάζουμε πέρα.

Και αυτό γιατί:

  1. Το τι θα συμβαίνει στην ειδικότητά μας θα εξαρτάται από ό,τι συμφέρει κάθε φορά τη μεγαλοεργοδοσία γενικά και της κάθε περιοχής. Αφού, στο Νομοσχέδιο προβλέπεται ότι οι ειδικότητες στα ΕΠΑΛ να καθορίζονται κάθε φορά από ότι ζητά ο ΣΕΒ (Σύνδεσμος Ελλήνων Βιομηχάνων), Σύνδεσμος Ελλήνων Ξενοδόχων, ακόμα και εργοστασιάρχες, άλλοι τοπικοί παράγοντες. Αυτό σημαίνει πως σταδιακά κάποιες θα υποβαθμιστούν, δε θα έχουν καθηγητές, δε θα βελτιωθούν τα εργαστήριά τους, γιατί δε θα συμφέρει. Άρα οι μαθητές θα είμαστε υποχρεωμένοι να διαλέγουμε από την ηλικία των 15 συγκεκριμένη ειδικότητα, μας αρέσει δεν μας αρέσει. Κάποιες θα αναβαθμιστούν. Αλλά αυτό δε θα κρατάει πολύ, θα έχει “ημερομηνία λήξης”… Γιατί ποιος μας εγγυάται πως οι ανάγκες της αγοράς δε θα αλλάζουν από τον έναν χρόνο στον άλλον; Για παράδειγμα, αν σε μια κοινωνία υπάρχει ανάγκη για προσωπικό σε συγκεκριμένα εργοστάσια και αυτά μετά κλείσουν… τι θα γίνει με τις αντίστοιχες ειδικότητες, τους αποφοίτους τους;

  2. Το 4ο έτος μαθητείας θα γίνει πιο σκληρό. Οι ώρες εργασίας αυξάνονται από 6 σε 8 την ημέρα. Πάλι καλά τουλάχιστον που μετά από αγώνες χρόνων επιτέλους θα παίρνουμε το 100% του κατώτατου μισθού και όχι την κοροϊδία του 75% που παίρναμε όλα αυτά τα χρόνια λες και δε δουλεύαμε κανονικά. Ένας μαθητής που πάει ΕΠΑΛ για να αποκτήσει Πτυχίο επιπέδου 5 θα πρέπει υποχρεωτικά να κάνει το 4ο έτος μαθητείας και να δώσει εξετάσεις πιστοποίησης (που ως τώρα τις πληρώναμε και 100 ευρώ). Αλλιώς αν αποφασίσει να μην κάνει μαθητεία το Πτυχίο του θα είναι επιπέδου 4….

  3. Θα υπάρχουν σε όλη τη χώρα ΕΠΑΛ 2 ταχυτήτων: τα καλά για τους λίγους, τα υποβαθμισμένα για τους πολλούς, αφού θα ιδρυθούν Πρότυπα ΕΠΑΛ. Αυτά θα είναι καλύτερα χρηματοδοτούμενα, θα έχουν μαθητεία κατά τη διάρκεια του ΕΠΑΛ και όχι μετά, θα έχουν άλλα προγράμματα μαθημάτων.

  4. Θα μας στοιβάζουν μαζί από διάφορα κοντινά ΕΠΑΛ (πχ του ίδιου Δήμου ή γειτονικών) για να κάνουμε εργαστήρια ειδικότητας στα ίδια Εργαστηριακά Κέντρα μαζί με τους σπουδαστές της μαθητείας, των ΙΕΚ, των ΕΠΑΣ ΟΑΕΔ και των νέων Επαγγελματικών Σχολών. Το Νομοσχέδιο προβλέπει στα Εργαστηριακά Κέντρα να διεξάγονται (με μειωμένη μάλιστα χρηματοδότηση) τουλάχιστον 5 εργαστήρια, και όχι 3 όπως ήταν τώρα. Πως θα γίνει εκεί δηλαδή η ποιοτική αναβάθμιση των εργαστηρίων ειδικότητας για την οποία κάνει συνέχεια λόγο η κυβέρνηση;

Μπορούμε να γράψουμε πολλά ακόμα για το Νομοσχέδιο γιατί είναι και 200 σελίδες… Αλλάζει ουσιαστικά όλη την Επαγγελματική Εκπαίδευση, την κάνει πιο σκληρή και την προσαρμόζει πλήρως στο τι ζητάει η αγορά, στις δικές της ανάγκες- όχι τις δικές μας. Σίγουρα τα παραπάνω δεν την αναβαθμίζουν ό,τι και να λένε ο Μητσοτάκης και η Κεραμέως.

Εμείς που πηγαίνουμε στα ΕΠΑΛ μπορούμε να πούμε με σιγουριά πως αναβάθμιση για το σχολείο, το επάγγελμα που έχουμε διαλέξει και το μέλλον μας θα πει:

  • Όλη η γνώση που είναι απαραίτητη για το επάγγελμά που επιλέξαμε να δίνεται μέσα στο πτυχίο ειδικότητας του ΕΠΑΛ. Τα εργαστήρια και τα βιβλία μας να εκσυγχρονιστούν σε όλα τα ΕΠΑΛ για να μπορούμε όταν το τελειώσουμε να πιάσουμε δουλειά και να είμαστε ικανοί

  • Να έχουμε με το πτυχίο μας στο ΕΠΑΛ πλήρη πρόσβαση στο επάγγελμα που επιλέξαμε, όχι μόνο με εξετάσεις πιστοποίησης επί πληρωμή.

  • Να μην κλείσει ή συγχωνευτεί κανένα τμήμα – ειδικότητα – τομέας στα ΕΠΑΛ. Κάθε μαθητής να έχει πρόσβαση στην ειδικότητα που επιλέγει και να την ολοκληρώνει χωρίς εμπόδια.

  • Στήριξη στα εργαστηριακά κέντρα και την υποδομή τους για να γίνεται ουσιαστικά η σύνδεση θεωρίας και πράξης για όλους μας. Να εξασφαλίζεται δωρεάν ο εξοπλισμός των εργαστηρίων και να είμαστε λιγότεροι μαθητές ανά εργαστήριο.

  • Η μαθητεία να γίνεται σε εργασιακά αντικείμενα που συνδέονται με τον κλάδο των αποφοίτων των ΕΠΑΛ και να έχουμε πλήρη εργασιακά δικαιώματα (μισθό, άδειες, ασφάλιση, ιατροφαρμακευτική κάλυψη).

Μέσα σε αυτές τις δύσκολες συνθήκες η κυβέρνηση να είναι σίγουρη πως θα αγωνιστούμε με όλες μας τις δυνάμεις για να μάθουν όσο το δυνατόν περισσότεροι τα σχέδια της κυβέρνησης. Το Νομοσχέδιο το απορρίπτουμε, αυτά τα σχέδια τα καταδικάζουμε και αγωνιζόμαστε για την πραγματική αναβάθμιση των ΕΠΑΛ μας.

Comments are closed.